Przedstawienie kilku artystów, szczególnie znaczących, prezentujących różne style i okresy:
Bill Evans (1929-1980) - amerykański pianista jazzowy. Wyciszony, skłonny do przemyśleń uznawany jest za ojca nowoczesnej pianistyki jazzowej. Jego styl, choć bardzo skromny, był jednocześnie pełen innowacji. Spopularyzował akordy oraz harmonię, które muzycy jazzowi uważają obecnie za podstawę warsztatu. Miał niezwykłe wyczucie melodii, które pozwalało mu improwizować w sposób zrozumiały dla słuchaczy i bez popadania nadmierną abstrakcję. Muzyka Billa Evansa doskonale sprawdza się jako tło muzyczne, bo nie wymaga wiele uwagi i nie wybija się na pierwszy plan. Standardy jazzowe w jego wykonaniu zmieniają się we wspaniałe muzyczne podróże.
Oscar Peterson (1925-2007) - kanadyjski pianista jazzowy. Wirtuoz klawiatury uznawany za jednego z najbardziej uzdolnionych technicznie pianistów jazzowych. Potrafił zachwycić szybkością gry oraz rozpiętością dynamiczną, prezentując przy tym doskonałe wyczucie bluesa i tradycyjnego jazzu. Karierę zrobił jako błyskotliwy wykonawca, grając zarówno solo, jak i w niewielkich zespołach. Jego oryginalny styl gry nie sposób pomylić z jakimkolwiek innym. Oskar Peterson potrafił idealnie połączyć wirtuozowskie umiejętności ze zrozumieniem ducha muzyki.
Chick Corea (ur. 12 czerwca 1941) - amerykański pianista i kompozytor jazzowy. Artysta o zachwycającym talencie, który przyczynił się zarówno do rozwoju jazzu tradycyjnego jak i elektronicznego. Już za życia stał się legendą dzięki łatwości, z jaką porusza się pomiędzy różnymi gatunkami muzycznymi. Swoją wszechstronność podkreślił komponując kilka dzieł muzyki klasycznej. W latach 70 grał na instrumentach elektronicznych w zespole "Return to Forever". Nowsze dokonania to "Chick Corea Elektrik Band", a dla miłośników tradycyjnego brzmienia fortepianu "Chick Corea Acoustic Band".
Keith Jarrett (ur. 8 maja 1945) - amerykański pianista i kompozytor muzyki jazzowej. Mistrz nieokiełznanej improwizacji, który zasłynął w latach siedemdziesiątych za sprawą niezwykłej spontaniczności prezentowanej na rozlicznych nagraniach z koncertów - płyta "The Koln Concert". Jarrett znany jest ze specyficznego zachowania podczas gry. Do najbardziej charakterystycznych jego dziwactw należą energiczne poruszanie się podczas gry oraz podśpiewywanie do granej przez siebie muzyki. Odgłosy zarówno wiercenia się jak i podśpiewywania słychać nawet na wielu z jego płyt - taka atrakcja :)
WPISY O PODOBNEJ TEMATYCE
Glenn Gould Improwizacja Kuba Stankiewicz Muzyka elektroakustyczna
Nauka gry na elektronicznych instrumentach klawiszowych i pianinie - Łódź i okolice. Oferta skierowana głównie do dzieci i młodzieży, ale również do osób starszych pragnących realizować swoje zainteresowania i rozwijać pasje muzyczne. Wypożyczanie instrumentów YAMAHA PSR-E433 do nauki gry w ramach udzielanych lekcji. Inne usługi, w tym pośrednictwo i doradztwo przy zakupie lub zamianie elektronicznych instrumentów klawiszowych. Grzegorz Gibki - tel.502-395-300, g.gibki1961@gmail.com
wtorek, 6 października 2015
Pianiści jazzowi
Autor:
Grzegorz Gibki
o
22:34
Wyślij pocztą e-mailWrzuć na blogaUdostępnij w XUdostępnij w usłudze FacebookUdostępnij w serwisie Pinterest
Etykiety:
Historia muzyki,
Postać muzyczna
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz