Podczas gdy małe dziecko nie zdaje sobie jeszcze sprawy z odpowiedzialności za swój występ na konkursie czy egzaminie i jest to dla niego zabawa, to uczeń na wyższym poziomie wykonawczym widzi każdorazowo negatywne konsekwencje wynikające z ewentualnej porażki. Gdy utwory w późniejszym okresie nauki stają się coraz dłuższe, trudniejsze muzycznie i technicznie, uczniowie nabierają obaw co do możliwości ich doskonałego wykonania. Ważne znaczenie ma trafny dobór repertuaru odpowiedniego do etapu rozwoju oraz umiejętności wykonawczych i ogólno-muzycznych ucznia.
W dniu występu nie należy już zbyt długo ćwiczyć i przegrywać całego utworu. Trzeba natomiast koniecznie rozegrać się przed występem poprzez np.:
- granie gam, pasaży i etiud,
- ćwiczenie w wolnym tempie miejsc najtrudniejszych technicznie,
- przegrywanie początku utworu,
- "wykonywanie" utworu w wyobraźni.
Nie każdy występ sceniczny jest dla ucznia i nauczyciela w pełni satysfakcjonujący. Jeżeli coś poszło nie tak, czasu już nie cofniemy, nie możemy zagrać jeszcze raz, poprawić. Ważne by na spokojnie przeanalizować to co się nie udało i spróbować poszukać przyczyn technicznych i psychicznych. Wyciągając wnioski z zaistniałej sytuacji , powinniśmy umieć znaleźć konkretne metody pokonywania problemu i wykorzystać je w przyszłości.
WPISY O PODOBNEJ TEMATYCE
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz